Muziekeducatie

Op deze pagina is informatie te vinden over de volgende educatieve onderwerpen:

  • Muziekles in Wemeldinge
  • Wim als dirigent
  • Jaarlijkse Kerstmuziekavond
  • Muziek en autisme [ workshop ]


Muziekles in Wemeldinge

Naast het geven van optredens gaat mijn passie erg uit naar het doceren.

Vandaar dat ik door de weeks en op zaterdag privé de volgende muzieklessen geef:

  • Gitaarles, dit kan ook in combinatie met zang
  • Keyboardles, dit kan ook in combinatie met zang
  • Algemene Muzikale Vorming (AMV), speciaal voor de kleinste muzikantjes


Gitaarles

Altijd al op gitaarles gewild maar lukt het maar niet om echt goed te beginnen of heb je mij bij een optreden gezien en wil je jezelf ook goed kunnen begeleiden tijdens het zingen?
Dan help ik je graag!

In het eerste jaar staan de basistechnieken centraal. Je verkent het notenschrift, leert akkoorden spelen en leert een notatiewijze voor gitaristen: de tablatuur. Om aan de slag te gaan met het notenschrift wordt er gebruik gemaakt van de gitaarboeken
Ik speel gitaar. Het spelen van akkoorden en tablatuur wordt zoveel mogelijk verwerkt in bekende en actuele (pop)liedjes. Ook je eigen muzikale wensen gebruiken we tijdens de les. Kom vooral met leuke nummers die we samen kunnen spelen! Dit kan ook in combinatie met zang.

Na deze brede oriëntatie kan je kiezen om verder te gaan met:

Gitaar (klassiek)
Wanneer je aan de slag gaat met klassieke gitaar zullen de gitaarstukken van de bekende gitaarcomponisten worden gespeeld. Er wordt gebruik gemaakt van een vijfdelige klassieke gitaarmethode waarin je nummers gaat spelen die gecomponeerd zijn tussen 1500 en 1900 met een moeilijkheidsgraad van beginner tot conservatoriumniveau.

Gitaar (licht)
Wil je graag aan de slag met liedbegeleiding, of wil je jezelf ook kunnen begeleiden tijdens het zingen. Dan gaan we aan de slag met pop-nummers. Je leert niet alleen verschillende slagtechnieken en tokkels, maar ook waarom bepaalde akkoorden bij elkaar passen, hoe je akkoorden kunt herkennen en hoe je improviseert op akkoorden.
Kies je voor een combinatie met zang dan ligt de focus ook op zangtechniek en interpretatie van een lied.

Gitaar (combi)
Als je echt niet kunt kiezen kan je ook nog steeds aan de slag met een combinatie van de twee. Het betekent dat we per les aan de slag gaan met een stuk uit de lichte muziek en een stuk uit de klassieke muziek.

Keyboardles

Altijd al op keyboardles gewild maar lukt het maar niet om echt goed te beginnen? Dan help ik je graag!

In het eerste jaar staan de basistechnieken centraal. Je verkent het notenschrift, leert akkoorden spelen met de linkerhand en je leert hoe je de drumknoppen van het keyboard gebruikt. Tijdens de lessen wordt er gebruik gemaakt van de methode Keyboard World. Om jezelf te kunnen begeleiden tijdens het zingen, moet je leren hoe je akkoorden met de rechterhand pakt. Ook je eigen muzikale wensen gebruiken we tijdens de les.

Kom vooral met leuke nummers die we samen kunnen spelen!

Merk je dat je de klassieke stukken leuker vindt? Dan kunnen we aan de slag met een beginnende pianomethode.

Keyboardles op afstand

Algemene Muzikale Vorming (AMV)

Sinds twee jaar geef ik speciaal voor de allerkleinsten van groep 3-5 van de basisschool Algemene Muzikale Vorming. In het eerste jaar dat ik deze lessen gaf begon ik met drie enthousiastelingen. Na een zeer geslaagd eerste jaar ben ik trots dat dit aantal nu verviervoudigd is!

De AMV-lessen worden in Wemeldinge in groepsverband. Tijdens deze lessen komt uw zoon/dochter zo breed mogelijk in contact met muziek.
Op een speelse wijze staan deze lessen in het teken van zingen, spelen (op instrumenten), luisteren (naar muziek), componeren/improviseren, bewegen (op muziek) en het lezen (van muziek).

Zo veel mogelijk worden de lessen gekoppeld aan thema’s en de actualiteit, het seizoen en de belevingswereld van de leerlingen. Het samen muziek maken vormt hierbij het uitgangspunt.

AMV’ers tijdens de Kerstmuziekavond 2019 in Klein Stelle

Wim als dirigent

Tijdens mijn conservatoriumstudie raakte ik geïnspireerd om verder te gaan met het dirigeren.
Momenteel ben ik verbonden als dirigent bij drie verschillende muziekgroepen.

Opleidingsorkest – EMM-ADVENDO

Elke maandagavond dirigeer ik het opleiding-/jeugdorkest van de koninklijke muziekvereniging EMM Kortgene en muziekvereniging ADVENDO Wolphaartsdijk.
Klik hier voor meer informatie over het opleidingsorkest van EMM-ADVENDO.

Leerlingenorkest EMM-ADVENDO tijdens Kerst Muziekavond 2019

Barbershopkoor The Gaggling Ganders Gang

Elke donderdagavond dirigeer ik het barbershopmannenkoor in Wilhelminadorp.
Het is een gezellige club mannen die allemaal één ding gemeen hebben: de liefde voor het zingen!
Klik hier voor meer informatie over The Gaglling Ganders Gang.

The Gaggling Ganders Gang tijdens de Manhuistuinconcerten Goes

Vocal Group Keychange

Sinds kort dirigeer ik op maandagavond na het leerlingenorkest de vrouwen van Vocal Group Keychange in Wilhelminadorp. Het is een gezellige groep vrouwen die het samen zingen in close-harmonystijl en barbershopstijl als uitgangspunt nemen.
Klik hier voor meer informatie over Vocal Group Keychange.

Vocal Group Keychange tijdens de Winterfair in Heinkenszand

Jaarlijkse Kerstmuziekavond!

Sinds vier jaar bied ik ook de mogelijkheid om toe te werken naar de jaarlijkse Kerstmuziekavond! Tijdens deze sfeervolle muzikale avond wordt er muziek gemaakt door alle muzikanten waar ik mee samenwerkt. Ook de allerkleinsten die AMV volgen treden op deze avond voor het eerst op.

Tijdens deze avond zijn ouders en vrienden altijd van harte welkom!

De Kerstmuziekavond werd op 12 december 2019 voor de vierde keer op rij georganiseerd
in het sfeervolle Klein Stelle in Wemeldinge. Een kort verslag van deze muziekavond [bron PZC] is hier te vinden.

Wim Steenbakker (staand) tussen ‘zijn’ muzikanten en publiek op de Kerst Muziekavond in Wemeldinge.

Wim tussen ‘zijn’ muzikanten en publiek op de Kerst Muziekavond in Wemeldinge.

Wim Steenbakker dirigeert het jeugdorkest EMM-Advendo tijdens de Kerst Muziekavond in Klein Stelle.
Wim dirigeert het jeugdorkest EMM-Advendo tijdens de Kerst Muziekavond in Klein Stelle.


Muziek en autisme

Op 5 oktober 2017 werd ik genomineerd voor de Onderwijs Top Talent Prijs voor mijn onderzoek naar muziek en autisme. Naar aanleiding hiervan geef ik graag deze kennis door in de vorm van een workshop of lezing.

Workshop Muziek en Autisme

Doelstelling
Voor de autistische leerlingen kan muziekles zorgen voor veel prikkels waardoor zij zich niet altijd voldoende zeker voelen om mee te doen in de muziekles. Daarnaast kan het ook voor de docent lastig zijn om muziekonderwijs aan te bieden waarin elke leerling wordt aangesproken en zich veilig voelt om samen muziek te kunnen maken. Helaas komt het daardoor nog te vaak voor dat muziek een onvoldoende plaats inneemt in het basis- en voortgezet onderwijs. Dit is enorm zonde omdat muziekonderwijs juist deze autistische leerlingen zoveel kan bieden.

Onderzoek
In de aanbeveling Muziek en Autisme: Autismevriendelijk muziekonderwijs in het VO wordt de schoolproblematiek die autistische leerlingen tijdens de schoolloopbaan ondervinden beschreven en wordt dit gekoppeld aan de kwaliteiten van deze leerlingen. Vervolgens wordt er ingegaan op de waarde van muziekeducatie voor de autistische leerlingen in het bijzonder. Ten slotte vindt er een aanbeveling plaats voor muziekdocenten volgens de ABCDEF-methodiek, zodat docenten handvatten hebben om autismevriendelijk muziekonderwijs te kunnen realiseren. De methodiek zorgt er tevens voor dat deze leerlingen worden geholpen bij de ontwikkeling waar zij door hun autisme problemen ondervinden.

Workshop/Lezing
In deze workshop zal het informatieve karakter hand in hand gaan met het interactieve karakter.
Eerst vindt er een introductie plaats van het onderwerp waarbij de nadruk wordt gelegd op de opbrengst van het muziekonderwijs voor autistische leerlingen. Vervolgens worden de drempels die deze leerlingen ervaren besproken en wordt er ingegaan hoe muziekonderwijs hierbij een belangrijke rol kan vervullen. Hierna zullen het onderzoek en de aanbeveling kort worden toegelicht en wordt er ingegaan welke aanbevelingen en handvatten relevant zijn voor de docent.
Eventueel kan er een interactief element aan de workshop worden toegevoegd. Aan de hand van deze ervaringen wordt de gezamenlijke opbrengst besproken en wordt er ingegaan hoe deze werkvormen kunnen worden toegepast in de dagelijkse lespraktijk.


Nominatie Onderwijs Top Talent Prijs

Voor meer informatie, neem contact op met Wim Steenbakker.

Neem contact op!